Робота з батьками
ЩО ПОТРІБНО ЗНАТИ Дуже важливо знати, як виглядають вибухові пристрої, де вони можуть бути та як не стати їх жертвою. Ця інформація може не лише врятувати ваше життя, а й допоможе вам захистити близьких людей. Адже люди стають жертвами вибухів переважно через порушення елементарних правил мінної безпеки. Міна – прихований пристрій, який може вибухнути й важко травмувати чи вбити, якщо на нього наступити, узяти в руки, зачепити чимось або навіть проїхати поруч на автомобілі. Може бути на землі, у землі або у воді. Окрім мін, є й інші вибухонебезпечні предмети: нерозірвані й покинуті боєприпаси, саморобні вибухові пристрої та міни-пастки. |
|||
5 ФАКТІВ, ЯКІ МОЖУТЬ ВРЯТУВАТИ ЖИТТЯ
|
|||
1 |
Навіть якщо небезпечний предмет не вибухнув від першого дотику, немає гарантій, що це не станеться пізніше. Тому ніколи не беріть їх у руки. |
||
2 |
З часом міни та вибухонебезпечні предмети ржавіють і втрачають колір, але вони все одно залишаються небезпечними. |
||
3 |
Будь-який покинутий предмет може виявитись вибуховим пристроєм – навіть дитяча іграшка, яку ви або ваша дитина знайшли на вулиці чи в під’їзді. Будьте обережними й навчіть правил безпечної поведінки ваших дітей. |
||
4 |
Вибухонебезпечні предмети можуть вибухнути від найменшого фізичного впливу на них. Побачили вибухонебезпечний предмет? Відійдіть якнайдалі та повідомте про знахідку, зателефонувавши 101. |
||
5 |
Навіть маленькі елементи боєприпасів, такі як підривники й запали, дуже небезпечні. Дивіться під ноги! |
||
НЕБЕЗПЕЧНІ МІСЦЯ
Міни та інші вибухонебезпечні предмети можуть бути в таких місцях: |
|||
Колишні військові позиції та оборонні укріплення |
Поля |
Ліс |
|
Водойми |
Ґрунтові дороги й узбіччя |
Руїни, занедбані споруди й будівлі #stopMina |
|
Навчально-методичний центр цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Вінницької області |
|||
ЯК РОЗПОВІДАТИ ДИТИНІ ПРО МІННУ НЕБЕЗПЕКУ? |
||
1 |
|
Будуйте довірливі стосунки з дитиною. Дитина повинна сприймати вас як друга, якому вона без страху може про все розповісти та запитати про будь-що |
2 |
|
Звертайте увагу на поведінку дітей та на їхні заняття. Не допитуйте і не кричіть, а просто будьте уважними до того, куди ходить та як проводить час дитина |
3 |
|
Пам’ятайте, що діти різного віку сприймають світ по-різному. Для того, щоб дитина краще запам’ятала важливу інформацію, зокрема й про мінну небезпеку, потрібно враховувати особливості її віку |
4 |
|
Важливо не тільки ЩО , але і ЯК ви розповідаєте дитині. Будьте уважними й готовими відповісти на запитання дитини. Навіть якщо ви також налякані й занепокоєні, зберігайте рівний тон. В іншому разі дитина вас просто не почує |
ЯКЩО ВАША ДИТИНА ПРИНЕСЛА НЕБЕЗПЕЧНИЙ ПРЕДМЕТ ДОДОМУ ЧИ У ДВІР: |
||
1 |
|
Не панікуйте. Не кричіть і не сваріть дитину. Зосередьтесь на діях, щоб захистити себе та своїх рідних |
2 |
|
Спокійно попросіть дитину не впускати з рук і не кидати небезпечний предмет. Перенесіть його у віддалене місце, де немає людей. Повільно і акуратно покладіть предмет на землю і йдіть геть. Зателефонуйте 101 з безпечної відстані і повідомте про те, що трапилося |
3 |
|
Негайно відведіть дитину й відійдіть самі якнайдалі від небезпечного предмета |
4 |
|
Зателефонуйте 101 і повідомте про небезпечний предмет stopMina |
Навчально-методичний центр цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Вінницької області |
ЩО РОБИТИ Основна причина нещасних випадків від вибуху міни або інших вибухонебезпечних пристроїв – це грубе порушення елементарних правил безпеки. |
||
ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ 6 ОБОВ’ЯЗКОВИХ ПРАВИЛ: |
||
1 |
НІКОЛИ |
Не панікуйте в небезпечній ситуації. |
2 |
НІКОЛИ |
Не ігноруйте та не прибирайте попереджувальні знаки. Цим ви наражаєте на небезпеку себе й інших людей. |
3 |
НІКОЛИ |
Не підбирайте, не збирайте й не торкайтеся мін та інших підозрілих предметів. Це може коштувати вам життя. |
4 |
НІКОЛИ |
Не намагайтесь розібрати або знешкодити знайдений предмет, вилучити з нього вибухівку або підривник. |
5 |
НІКОЛИ |
Не підпалюйте підозрілі предмети, не намагайтесь залити рідиною або засипати ґрунтом, накривати чимось або впливати на предмет звуком, світлом чи теплом. |
6 |
НІКОЛИ |
Не виконуйте жодні роботи поблизу підозрілого предмета, особливо ті, що можуть спричинити навіть незначне коливання ґрунту. #stopMina |
Навчально-методичний центр цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Вінницької області |
Оцінювання результатів навчання та особистих досягнень учнів перших класів
Оцінювання результатів навчання та особистих досягнень учнів других класів
Оцінювання результатів навчання та особистих досягнень учнів третіх класів
Оцінювання результатів навчання та особистих досягнень учнів четвертих класів
Оцінювання результатів навчання учнів
Безпечний Інтернет
Цифрове середовище, зокрема мережа Інтернет, сьогодні є не лише важливим джерелом інформації, але і способом комунікації, який нівелює перепони для спілкування. Через глобальний вплив COVID-19 діти проводять все більше часу в Інтернеті.
Зауважуємо, що право дитини на безпеку та захист є базовим та поширюється на її життєдіяльність як онлайн, так і офлайн. Разом з тим, не кожна дитина в Україні володіє достатнім рівнем знань щодо існуючих ризиків в цифровому середовищі та навичками безпечної поведінки в цифровому просторі. Діти мають право отримувати знання та підтримку у використанні цифрового середовища.
Комунікація у віртуальному просторі має свої особливості. Так, інформаційно-комунікаційні технології є важливим інструментом у житті дітей під час здобуття освіти, соціалізації, самореалізації. Водночас, безконтрольне та безвідповідальне їх використання містить ризики для здоров’я, розвитку та благополуччям дітей, зокрема:
- контактні ризики (сексуальнї експлуатації та зловживання, домагання для сексуальних цілей («грумінг», розбещення), онлайн-вербування дітей для вчинення злочинів, участь у екстремістських політичних чи релігійних рухах або для цілей торгівлі людьми);
- ризики контенту (принизливе та стереотипне зображення та надмірна сексуалізація
жінок та дітей; зображення та популяризація насильства та нанесення собі ушкоджень, зокрема, самогубств; принизливі, дискримінаційні або расистські вирази або заклик до такої поведінки; реклама, контент для дорослих);
- ризики поведінки (залякування, переслідування та інші форми утисків, розповсюдження без отримання згоди сексуальних зображень, шантаж, висловлювання ненависті, хакерство, азартні ігри, незаконне завантаження або інші порушення прав інтелектуальної власності, комерційна експлуатація);
- ризики для здоров’я (надмірне використання призводить до позбавлення сну та фізичної шкоди).
Всі перераховані вище ризики не є вичерпними, постійно оновлюються та здатні негативно вплинути на фізичне, емоційне та психологічне благополуччя дитини.Так, одними з розваг серед підлітків в соціальних мережах, що, зокрема за умови відсутності компетентностей безпечної поведінки в цифровому просторі, можуть призвести до непоправної шкоди здоров’ю та життю дитини, стали Інтернет-челенджі та «групи смерті».
Челендж (англ. Challenge) – жанр інтернет-роликів, в яких блогер виконує завдання на відеокамеру і розміщує його в мережі, а потім пропонує повторити завдання своєму знайомому або необмеженому колу користувачів. Саме слово челендж зазвичай перекладається як «виклик» у контексті словосполучення «кинути виклик».
Найбільш небезпечними останнім часом стали челенджі:
«вогняний челендж» (Fire challenge);
«падіння в стрибку» (Tripping jump challenge);
«проломити-череп-челендж» (Skull-breaker challenge);
«отруєння капсулами для прання» (Tide pods challenge);
«суїцидальний челендж Момо»;
«удушення/непритомність/втрата свідомості» (Choking/fainting/pass-out
challenge);
«контрольована задуха» (Вlackout challenge);
«вибух розетки» (Outlet Challenge);
«вистрибни з автомобіля» (Drake «In My Feelings»);
«я без свідомості» (Pass out prank, Shocking games) тощо.
Вірусний характер поширення цих челенджів дозволяє їм швидко розповсюджуватись та продовжувати існувати, незважаючи на смертельну небезпеку. Служби технічного обслуговування та контролю за контентом популярних соціальних мереж не завжди вчасно виявляють та блокують контент, що закликає до небезпечних дій. Однак кожен користувач, помітивши контент, який може загрожувати життю та безпеці інших, може звернутися до
адміністрації сайту зі скаргою, і врятувати комусь життя.
Найбільшої уваги щодо профілактики потребують підлітки (12-17 років), оскільки це етап активного формування самооцінки, інтересів, моральних уявлень, соціальних установок та потреби в спілкуванні з однолітками. Підліток прагне отримати новий досвід та яскраві емоції, дізнатися, на що він здатний та усім продемонструвати свою винятковість, а соціальні мережі стають для нього платформою для отримання визнання та самоствердження. Однак, несформована психіка, емоційна нестабільність через великий потік інформації, можливі
соціальні невдачі та бажання втекти від реальних проблем, вимушена ізоляція під час карантину знижують критичність підлітків до обраних ними способів поведінки. Підлітки в силу вікових особливостей намагаються відокремитись від 2 батьків, відійти у бік і знайти себе. Якщо ж це не вдається, підлітки починають втрачати інтерес до життя, не даючи собі можливості знаходити інші варіанти розв’язання проблеми. Такі підлітки є найбільш вразливою групою для небезпечних челенджів та «груп смерті».
Безпечна поведінка в цифровому середовищі включає в себе сукупність
знань, умінь та цінностей щодо:
1) прав людей (зокрема права в цифровому середовищі);
2) електронної участі (участь у прийнятті рішень);
3) збереження здоров’я під час роботи з цифровими пристроями;
4) механізмів захисту прав, що порушуються в Інтернеті, а також способів
отримати допомогу.
Додаткову інформацію можна знайти на сайті Міністерства освіти і науки України в розділі «Безпека дітей в Інтернеті».
Поради батьками щодо безпечної поведінки дитини в цифровому
середовищі:
- говорити з дитиною про безпеку в Інтернеті та допомагати розвивати критичне мислення, вчити робити аргументований вибір та нести відповідальність за його результати. Проста заборона використання ґаджетів може призвести до втрати довіри дитини до дорослого та приховування нею своїх захоплень. Найперше варто говорити, пояснювати, формувати культуру використання Інтернету в повсякденному житті;
- будувати відкриті та довірливі стосунки з дитиною щодо використання технологій: підтримувати спілкування, давати поради. Дитина має знати, що дорослий поруч і готовий допомогти;
- разом з дитиною переглядати матеріали на її улюблених веб-сайтах та грати в її улюблені Інтернет-ігри. Це допоможе краще зрозуміти інтереси дитини, її захоплення та причини такого вибору. Також це може стати приводом для невимушеного початку розмови про безпеку в Інтернеті;
- формувати корисні звички використання ґаджетів та цифрового середовища, розвивати цифрові, соціальні й емоційні навички, такі як: повага, емпатія, критичне мислення, відповідальна поведінка та психологічна стійкість;
- підвищувати самооцінку дитини, дозволяти дитині самостійно робити вибір
і бути відповідальним за нього, вчити моделям поведінки із негативним досвідом
в Інтернеті;
- заохочувати користуватись ґаджетами в зонах видимості дорослих. Це допоможе тримати під контролем, з ким ваша дитина контактує в Інтернеті через телефон, планшет, смарт-телевізор, ігрову приставку та інші пристрої, підключені до Інтернету;
- встановлювати часові межі користування ґаджетами, щоб балансувати час, проведений в режимі онлайн та флайн;
- контролювати додатки, ігри, веб-сайти та соціальні мережі, якими користується дитина, та їх відповідність віку дитини;
- вчитись встановлювати на ґаджети дитини батьківський контроль, вимикати можливість спілкування або обміну повідомленнями в онлайн-чатах та функцію «поділитися розташуванням» у налаштуваннях додатків чи ігор, оскільки це може наразити дитину на небезпеку у вигляді небажаного контакту чи розкрити її фізичне місце розташування;
- перевіряти налаштування приватності в іграх та соціальних мережах, якими користується дитина, наявності в її профілі ввімкнених налаштувань приватності. Обмежити коло осіб, які можуть контактувати з дитиною та просити дитину радитись, перш ніж додавати нових друзів;
- використовувати доступні технології для налаштування батьківського контролю на пристроях, які можуть обмежувати шкідливий контент, контролювати дії дитини та обмежувати чи блокувати час користування підключеними до Інтернету пристроями або окремі функції (наприклад, камери, покупки через мобільні додатки);
- бути уважними до ознак страху чи тривоги, зміни поведінки, режиму сну та апетиту.
Спостерігати, як дитина будує контакти зі світом:
якщо більше сидить у ґаджетах, замкнута й не може описати свій стан; не знаходить слова, щоби розповісти про свої почуття та проведений день; якщо наживо не спілкується, не
ходить у гості, не ходять в гості до неї; слухає депресивну, параноїдальну музику; має відсторонений погляд, апатію, дитина млява, має поганий апетит, не має інтересу в очах – у такому разі треба звертатися до фахівців і знати, куди звернутися за додатковою порадою та підтримкою, а також повідомляти дитині, куди вона може у разі потреби звернутись по допомогу. Важливо рахуватися з почуттями підлітка і не заперечувати їх, треба легалізувати ці почуття і дати дитині зрозуміти, що її приймають і про це можна говорити у родині.
У разі виявлення, що дитина стала жертвою будь-яких проявів насильства чи експлуатації, вербування чи маніпуляцій в цифровому просторі, варто одразу звернутись до Національної поліції України та надіслати повідомлення про правопорушення до департаменту кіберполіції Національної поліції України за посиланням (цілодобово).
Психологічну допомогу та підтримку можна отримати за номерами телефонів:
1) Національна гаряча лінія з питань протидії насильству та захисту прав
дитин (Пн – Пт з 12:00 до 16:00):
0 800 500 225 (безкоштовно зі стаціонарних);
16 111 (безкоштовно з мобільних).
2) Онлайн консультація для підлітків в Teenergizer.
3) Чат-бот у Telegram і Viber допоможе дізнатись, куди звертатись за
допомогою.
Встановити «батьківський контроль» для пристроїв із операційною
системою Windows 10 можна за такою послідовністю дій:
1) перейдіть з меню Пуск в розділ «Облікові записи користувачів»;
2) у категорії «Сім’я та інші користувачі» натисніть «Додати члена сім’ї»;
3) операційна система на вибір запропонує створити профіль для дитини або
дорослого;
4) обравши відповідний пункт, введіть адресу електронної пошти. Для
підтвердження адреси зайдіть в папку вхідних повідомлень електронної пошти.
5 Важливо: операційна система не дозволить активувати «батьківський
контроль» для локального облікового запису. Створіть новий профіль для
кожного користувача, якого належить контролювати.
Встановити «батьківський контроль» для пристроїв з операційною
системою Android можна за такою послідовністю дій:
1) відкрийте програму «Play Маркет»;
2) у лівому верхньому кутку екрану натисніть на значок «меню» і виберіть
«Установки» – «Батьківський контроль».
3) увімкніть означену функцію.
4) обмежте доступ до налаштувань «батьківського контролю», встановивши
PIN-код.
5) встановіть такі фільтри: «Додатки, ігри, фільми і серіали. Виберіть
максимально допустиме вікове обмеження для контенту», «Музика і книги.
Забороніть завантаження і покупку контенту для дорослих».
Важливо: «батьківський контроль» діє тільки на тому пристрої, де ви його
налаштували. При необхідності ввімкніть його на іншому пристрої, знову
виконавши наведені вище інструкції.
Встановити «батьківський контроль» для пристроїв «iPhone», «iPad», «iPod
touch» можна за такою послідовністю дій:
1) перейдіть в меню «Налаштування» – «Основні» – «Обмеження».
2) покрутіть вниз і натисніть «Обмеження», а потім «Включити
обмеження».
3) створіть пароль функції «Обмеження». Код-пароль обмежень необхідний
для зміни налаштувань або відключення обмежень.
Крім того, на сайтах підтримки від виробників можна отримати додаткову
інформацію щодо принципів роботи та точного налаштування функції
«батьківського контролю» та за посиланням.
Освітній процес на період карантину 2020
Корисні посилання для батьків
6 способів підтримки дітей під час спалаху коронавірусу (COVID-19): Поради психолога
Як підлітки можуть захистити свій психічний стан під час карантину
Інструкція для батьків щодо коронавірусного (COVID-19)
https://www.unicef.org/ukraine/coronavirus
Про кібербулінг для дітей
Поради батькам
ОНЛАЙН-КУРСИ
Prometheus. Платформа пропонує не тільки курси українських викладачів, а й перекладені курси від закордонних університетів. Усього 155 курсів за різними напрямками: підготовка до ЗНО, англійська мова, громадянська освіта, бізнес-англійська, основи програмування, маркетинг та ін. Детальніше: https://
ВУМ online. 64 курси на різноманітні теми. Почати навчання можна за посиланням – https://vumonline.ua/
EdEra. Тут ви знайдете багато матеріалів для підготовки до ЗНО, медіаграмотності, юридичних питань, навіть про надання домедичної допомоги. Увесь спектр курсів можна побачити тут: https://www.ed-era.com/
Основні відомості про коронавірус
Коронавірус 2019-nCoV — вірус, який є відповідальним за актуальну епідемію в м. Ухань (Китай), і саме там у грудні 2019 року вперше проведено його ідентифікацію. До спалаху інфекції в м. Ухань (Китай) в грудні 2019 року про новий вірус і захворювання нічого не було відомо.
Cимптоми COVID-19: гарячка; кашель; задишка; можуть бути скарги на болі, закладеність носу, нежить, фарингіт або діарею. Як правило, ці симптоми розвиваються поступово і носять слабко виражений характер. Приблизно в одному з шести випадків COVID-19 виникає важка симптоматика з розвитком дихальної недостатності.
Заразитися 2019-nCoV можна від інших людей, якщо вони інфіковані вірусом.
Збудник може передаватися від людини до людини через дрібні краплі, які виділяються з носа або рота хворого на COVID-19 при кашлі або чханні:
Ø при вдиханні дрібних крапель;
Ø в результаті дотику до предметів або поверхонь, на які потрапили краплі, а потім – до очей, носа або рота.
Вважається, що особа, заражена вірусом, який викликає COVID-19,
є максимально контагіозною в період наявності симптомів, однак може бути контагіозною ще до їхньої появи.
Важливо! Триматися від хворої людини на відстані понад 1 метр.
Небезпека COVID-19
Ø У деяких осіб COVID-19 може мати тяжкий перебіг і призводити до пневмонії та проблем із диханням.
Ø Зараження коронавірусом може призводити до смерті.
Ø ВООЗ:
Ø у 18% хворих, у яких лабораторно підтверджено зараження коронавірусом, розвинулась тяжка форма захворювання.
Ø Летальність: 2-4%.
· Для порівняння — летальність при грипі, залежно від сезону, складає 0,1 – 0,5%.
· Залежить від віку хворого – вища в старому віці.
Відповідно до останніх повідомлень, існує ймовірність заразитися коронавірусом від осіб, які є зараженими, однак у них ще не з’явились симптоми.
Як захистити себе та запобігти поширенню хвороби
Ø Регулярно обробляйте руки спиртовмісними засобами або мийте їх з милом.
Ø Тримайтеся на відстані не менше одного метра від людей, що кашляють або чхають.
Ø За можливості, не чіпайте руками очі, ніс і рот.
Ø Суворо дотримуватися правил респіраторної гігієни («кашльового етикету»).
Ø Якщо ви погано себе почуваєте, залишайтеся вдома.
Ø Стежте за актуальною інформацією про COVID-19.
Ø Носіть маску у громадських місцях.
Ø Обоі’язково носіть маску, якщо ви кашляєте або чхаєте.
Ø Маски є ефективним засобом лише в комбінації з регулярною обробкою рук спиртовмісними антисептиками або водою з милом.
Ø Якщо ви користуєтеся маскою, вам слід знати правила використання та утилізації одноразових медичних масок.
Як надягати та використовувати маску
Ø Перед тим як надягнути маску, обробіть руки спиртовмісним засобом або вимийте їх з милом.
Ø Одягніть маску так, щоб вона закривала ніс і рот без зазорів між шкірою і маскою (чоловікам варто поголитися), кольоровою поверхнею назовні.
Ø Не торкайтеся маски під час користування нею; в разі дотику обробіть руки спиртовмісним засобом і вимийте їх з милом.
Ø Щойно маска стає вологою, замініть її на нову, і не використовуйте одноразові маски повторно.
Як знімати та утилізувати маску?
Зніміть маску, тримаючись за «зав’язки» ззаду (не торкаючись до передньої частини маски); і відразу ж викиньте в контейнер для відходів, що закривається; обробіть руки спиртовмісним засобом або вимийте їх з милом.
У значній більшості випадків хвороба закінчується одужанням. Хвороба може перебігати як легка інфекція дихальної системи.
Тяжчий перебіг буває в осіб старшого віку, які мають хронічні захворювання:
· системи кровообігу;
· дихальної системи (зокрема, спричиненими довготривалим тютюнопалінням);
· цукровий діабет;
· артеріальну гіпертензію
Правда про 2019-nCoV
Ø Краплі, що виділяються при чханні або кашлі, розлітаються від хворого на відстань не більше 1 метра.
Ø Заразитися 2019-nCoV можуть представники всіх вікових категорій.
Ø Вживання часнику та лимонів як засобу профілактики зараження 2019- nCoV не підтверджено.
Міфи про 2019-nCoV
Ø Коронавіруси НЕ МОЖУТЬ розноситися по повітрю на великі відстані.
Ø Електросушарки для рук НЕ ВБИВАЮТЬ 2019-nCoV.
Ø УФ-лампи НЕ СЛІД ВИКОРИСТОВУВАТИ для стерилізації рук або інших ділянок шкірного покриву, оскільки УФ-випромінювання може викликати еритему (почервоніння) шкіри.
Ø Обробка шкіри спиртом або хлорним вапном НЕ ЗНИЩУЄ віруси, які вже проникли до організму.
Якщо у вас гарячка, кашель і утруднене дихання, зверніться негайно до свого сімейного лікаря, щоб зменшити ризик розвитку важчого перебігу, і обов'язково повідомте йому про недавню історію своїх подорожей.
Головне - не панікувати! Дотримуватися правил гігієни. Будьте здорові!
Шкільні прогули: чи загрожують батькам учнів штрафи і що робити з прогульниками
Багато батьків упевнені, що діти можуть пропускати школу тільки в тому випадку, якщо сильно захворіли. Інші ж вважають, що кілька днів відпочинку від школи нікому не зашкодять. Сайт “Сьогодні” розповідає, чи можна прогулювати школу і чи дійсно батьки можуть отримати штраф за те, що їхня дитина не ходить на уроки.
Штрафи за прогули
Інформація про те, що батьки школярів, які систематично прогулюють заняття, платитимуть штрафи, яка з’явилася в ЗМІ, швидко розлетілася мережею. У постанові Кабінету міністрів № 684 сказано, що при відсутності учнів, які не досягнули повноліття, на навчальних заняттях протягом 10 робочих днів поспіль з невідомих причин або без поважних причин навчальний заклад невідкладно зобов’язаний надати інформацію службі у справах дітей, а ті, в разі потреби , – повідомити поліцію, після чого батькам може загрожувати штраф.
На ділі ж, нічого нового в цій постанові немає, оскільки вона була прийнята ще 13 вересня 2017 року. Людмила Куса, юрист Gracers Law Firm, в коментарі сайту “Сьогодні” пояснила, що після того, як навчальний заклад повідомить до поліції про тривалу відсутність учня, Нацполіція і служба у справах дітей проводять перевірку, за результатами якої встановлюють наявність або відсутність в діях батьків дитини правопорушення, передбаченого ст. 184 Кодексу України про адміністративні правопорушення (ухилення батьків або осіб, які їх замінюють, від виконання передбачених законодавством обов’язків щодо забезпечення необхідних умов життя, навчання та виховання неповнолітніх дітей).
“Якщо органами Нацполіції буде встановлено, що неповнолітня дитина не відвідувала школу протягом 10 робочих днів поспіль з невідомих або без поважних причин, то на батьків такої дитини (як правило, на одного з) складається адміністративний протокол, який направляється до суду для розгляду. Якщо судом буде установлено, що мало місце ухилення батьків від виконання передбачених законодавством обов’язків, що спричинило за собою пропуск дитиною занять в школі, суд може прийняти рішення про притягнення батьків до відповідальності”, – пояснила Людмила Куса.
Вона додала, що за це правопорушення можна отримати попередження або штраф у розмірі від 850 грн до 1700 грн. Якщо ситуація повториться, то батькам загрожує штраф в розмірі від 1700 грн до 5100 грн.
“Такі штрафи почали діяти з серпня 2018 року, до цього штраф, який погрожував батькам, був від 17 до 51 грн. Слід зазначити, що ці норми законодавства не нові і діють вже два роки. А судова практика вже має прецеденти притягнення до відповідальності батьків за пропуск дітьми шкільних занять”, – підсумувала Людмила Куса.
Додамо, що йдеться саме про довгу відсутність неповнолітнього учня без будь-яких причин, а зовсім не про те, що штрафуватимуть всіх батьків, чиї діти пропустять кілька днів занять.
Чому в шкільних прогули немає нічого страшного
Так чи інакше, в розмовах про те, чи можна взагалі прогулювати школу, стабільно залишається два табори: люди, які свято впевнені, що пропускати школу не можна з жодних причин, і люди, які вважають, що в прогулі декількох днів немає нічого жахливого. Такі обговорення можна знайти буквально на кожному батьківському форумі.
Микола Скиба, експерт напряму “Освіта” Українського інституту майбутнього, в коментарі сайту “Сьогодні” зазначив, що іноді для того, щоб зберегти психічне і фізичне здоров’я дитини, варто залишити її вдома, особливо коли помічаєш її розумове і фізичне виснаження.
“Крім того, ми ж заохочуємо дітей, щоб вони набували практично навички і освоювали спорт або ж якусь творчу діяльність. І все це вимагає часу, поїздок, підготовки”, – зазначив експерт і додав, що, крім того, існує неформальна освіта, яке цілком може дати результати, рівноцінні знанням, які дитина отримає в класі.
Скиба впевнений, що жодної проблеми в тому, щоб іноді залишити дитину вдома, немає.Загалом же, все це можна вирішити розвитком індивідуального навчального плану, який передбачений законом “Про освіту”. Такий план розробляють безпосередньо педагоги, в ньому враховуються здібності, інтереси, потреби, мотивація, можливості і досвід учня.
Експерт зазначає, що зараз навіть у багатьох компаніях все популярнішим стає гнучкий графік, тому було б добре ще зі школи вчити дітей самостійно розпоряджатися своїм часом.
“Зараз у багатьох компаніях все популярнішим стає гнучкий графік роботи. І було б нормально, якби ми вчили дітей цього зі школи, тобто, щоб вони звикли, що їх не контролюють, але водночас вміли самостійно розподіляти свій час. Інакше цього неможливо навчитися просто після 20 років з чистого аркуша, якщо до цього дитині просто не давали шансу управляти своїм часом”, – підсумував експерт.
Що радять психологи
Проте, якщо дитина часто пропускає школу самостійно або ж часто просить батьків залишити її вдома, варто дізнатися, чи все у неї добре. Раніше ми вже розповідали, що небажання йти до школи, імітація хвороб можуть бути ознакою того, що дитина піддається булінгу.
Ще однією причиною може бути погана успішність або проблеми з якимись предметами, за що потім школяра карають батьки. Психолог Людмила Бондарчук у коментарі сайту “Сьогодні” зазначила, що коли в учня в школі все виходить, атмосфера в класі комфортна, відносини і з однокласниками, і з учителями прекрасні, а предмет дається легко, то, звичайно, сенсу пропускати заняття немає.
“Зовсім інша ситуація, якщо предмет дається нелегко, або взагалі незрозумілий. А вдома чекає покарання за погані оцінки. Тоді пропуск занять є своєрідним виходом із ситуації. Тому що дитині простіше потім просити вибачення у батьків, відпрацьовувати свої пропуски у вчителів, ніж в черговий раз отримати погану оцінку на уроці і ще раз переконатися в своїй нікчемності”, – коментує ситуацію Бондарчук.
Вона додала, що, якщо дитина часто самостійно пропускає шкільні заняття, то причина обов’язково є, і вона або в школі (предмет незрозумілий, погані відносини з однокласниками, вчителями), або в родині (страх покарання).
Таким чином, в тому, що дитина хоче іноді залишитися вдома, немає нічого страшного. Але якщо це набуває систематичного характеру, батькам варто уважніше постежити за своєю дитиною і дізнатися, чи не потребує вона будь-якої допомоги, адже найчастіше діти, які стають жертвами булінгу, нікому про це не розповідають.
Що таке "НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА"?
Нова українська школа (НУШ) – це школа, до якої приємно ходити учням. Тут прислухаються до їхньої думки, вчать критично мислити, не боятись висловлювати власну думку та бути відповідальними громадянами. Водночас батькам теж подобається відвідувати цю школу, адже тут панують співпраця та взаєморозуміння.
Реформа НУШ розрахована на роки, адже неможливо швидко змінити освітню традицію, що плекалася в Україні протягом десятків років. Проте зміни вже розпочались, і Міністерство освіти і науки робить усе, аби вони були невідворотними. Зокрема, у вересні 2017 року було ухвалено новий закон “Про освіту”, який регулює основні засади нової освітньої системи. На черзі – ухвалення нового закону “Про загальну середню освіту”, в якому буде більш детально розкрито зміни, та затвердження нового Державного стандарту початкової освіти.
Саме цей Стандарт у 2017/2018 навчальному році апробовують у 100 школах по всій Україні (по два перших класи). Уже зараз ці першокласники навчаються по-новому: опановують знання та навички через діяльність, а під час ранкового кола вчаться висловлювати свої думки і почуття та слухати інших.
З 2018/2019 навчального року по-новому вчитимуться всі першокласники України.
Зараз триває підготовка тренерів з усіх областей України, які навчатимуть учителів, а також створюється онлайн-курс для підсилення очного навчання.
ЩО ЗМІНЮЄТЬСЯ ДЛЯ УЧНІВ?
Ключова зміна для учнів стосується підходів до навчання та змісту освіти. Адже мета НУШ – виховати інноватора та громадянина, який вміє ухвалювати відповідальні рішення та дотримується прав людини.
Замість запам’ятовування фактів та визначень понять, учні набуватимуть компетентностей. Це – динамічна комбінація знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність. Тобто формується ядро знань, на яке будуть накладатись уміння цими знаннями користуватися, цінності та навички, що знадобляться випускникам української школи в професійному та приватному житті.
Список компетентностей, яких набуватимуть учні, уже закріплено законом «Про освіту»:
вільне володіння державною мовою;
·здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами;
·математична компетентність;
·компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій;
·інноваційність;
·екологічна компетентність;
·інформаційно-комунікаційна компетентність;
·навчання впродовж життя;
·громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей;
·культурна компетентність;
·підприємливість та фінансова грамотність.
·Спільними для всіх компетентностей є так звані наскрізні вміння:читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, здатність співпрацювати з іншими людьми.
·Щоб набувати компетентностей, школярі навчатимуться за діяльнісним підходом – тобто частіше щось робитимуть, замість сидіння за партами і слухаючи вчителя. Також Концепція НУШ пропонує впроваджувати інтегроване та проектне навчання. Такий спосіб сприяє тому, що учні отримують цілісне уявлення про світ – адже вивчають явища з точки зору різних наук та вчаться вирішувати реальні проблеми за допомогою знань з різних дисциплін.
·А ще реформа – це про освітнє середовище. І це, насамперед, не техніка чи меблі. Хоча завдяки децентралізації фінансування шкіл збільшилося, і в багатьох навчальних закладах поступово оновлюється матеріально-технічна база.
·Зміна освітнього середовища – це зміна ставлення до дитини: повага, увага до неї і прагнення знайти оптимальний спосіб для її ефективного навчання. Саме такою буде Нова українська школа.
ЩО ЗМІНЮЄТЬСЯ ДЛЯ БАТЬКІВ?
Один з принципів Нової української школи – партнерство, у тому числі між школою та батьками. Батьки можуть створювати свої органи громадського самоврядування, а отже – впливати на освітній та виховний процеси.
Відтепер батькам легше контролювати фінанси школи. Усі навчальні заклади, які отримують публічні кошти (це, наприклад, бюджетні кошти та благодійні внески), зобов’язані оприлюднювати свій кошторис та інформацію про витрати. І батьки тепер можуть здійснювати перерахування благодійних внесків цілеспрямовано на школу, а не збирати готівкові кошти, які дуже складно обліковувати.
Співпраця між усіма учасниками освітнього процесу – учителів, учнів, адміністрацій та батьків – наріжний камінь, який допоможе досягти всіх інших результатів. Адже тільки так можливо втілити головну мету: змінити освітнє середовище, впровадити навчання для життя. І врешті – зробити українську школу відкритою, цікавою та сучасною.
https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola
Поради батькам щодо підтримки
дитини в період адаптації до школи
1.Починайте «забувати» про те, що ваша дитина маленька. Давайте їй
посильну роботу
вдома, визначте коло її обов’язків. Зробіть це м’яко: «Який ти в нас уже
великий, ми навіть
можемо довірити тобі помити посуд».
Визначте загальні інтереси. Це можуть бути пізнавальні інтереси (улюблені мультфільми, казки, ігри), так і життєві (обговорення сімейних проблем).
2. Залучайте дитину до економічних проблем родини. Поступово привчайте порівнювати ціни, орієнтуватися в сімейному бюджеті (наприклад, дайте гроші на хліб і на морозиво, коментуючи суму на той та на інший продукт).
3. Не сваріть, а тим більше не ображайте дитину в присутності сторонніх. Поважайте почуття й думки дитини. На скарги з боку навколишніх, навіть учителя або вихователя, відповідайте: «Спасибі, ми обов’язково поговоримо на цю тему».
4. Навчіть дитину ділитися своїми проблемами. Обговорюйте з нею конфліктні ситуації, що виникли з однолітками й дорослими. Щиро цікавтеся її думкою, тільки так ви зможете сформувати у неї правильну життєву позицію.
5. Постійно говоріть із дитиною. Розвиток мовлення – запорука гарного навчання. Були в театрі (цирку, кіно) – нехай розповість, що найбільше сподобалося. Слухайте уважно, ставте запитання, щоб дитина відчувала, що вам це цікаво.
6. Відповідайте на кожне запитання дитини. Тільки в цьому випадку її пізнавальний інтерес ніколи не згасне.
7. Намагайтеся дивитися на світ очима вашої дитини. Бачити світ очима іншого - основа для взаєморозуміння.
8. Частіше хваліть вашу дитину. На скарги про те, що щось не виходить, відповідайте: «Обов’язково вийде, тільки потрібно ще раз спробувати». Формуйте високий рівень домагань. І самі вірте, що ваша дитина може все, потрібно тільки допомогти. Хваліть словом, усмішкою, ласкою й ніжністю.
9. Не будуйте ваші взаємини з вихованцем на заборонах. Погодьтеся, що вони не завжди
розумні. Завжди пояснюйте причини ваших вимог, якщо можливо, запропонуйте
альтернативу. Повага до дитини зараз – фундамент шанобливого ставлення до вас тепер і в
Батькам майбутніх першокласників!
Ведемо дитину в перший клас.
Поради психолога батькам першокласників
Підготовка до школи – процес і урочистий, і хвилюючий одночасно. І не тільки для малюка, який вже через місяць стане "дорослим" школярем, але і для його мами й тата. Часом більше самих першокласників хвилюються їхні батьки, які хвилюються, чи готовий їх синок чи донька до першого класу. До того ж напередодні школи майбутні першокласники часто задають їм питання, на які складно відповісти навіть дорослому.
Саме тому ми постаралися відповісти на "недитячі" питання майбутніх першокласників і дати поради батькам про те, як підготувати дитину до шкільного життя.
Влаштуйте прогулянку до школи. Обов'язково проведіть дитині невелику екскурсію до школи: походіть по двору і навколо неї, а потім увійдіть всередину. Бажано показати дитині, в якому класі вона буде вчитися. Періодично можна ходити гуляти до школи, граючи по дорозі у щось. Так дорога до школи буде завжди викликати хороші асоціації у малюка.
Збирайте портфель та одягайте форму. Непогано кілька разів за місяць потренувати збори до школи: нехай першокласник самостійно надіне шкільну форму. Потім мама або тато, розкидавши його шкільне приладдя по підлозі, покаже, як збирати портфель і що куди класти.
Грайте в школу.Батьки можуть посадити дитину серед іграшок і провести "урок", при цьому попросити малюка встати, коли мама - "вчителька" входить в "клас", потім сісти за парту, взяти в руку ручку, відкрити зошит. Так для дитини не будуть незвичними ці "команди", коли вона почує їх у школі, і вона легко їх виконає. Також доведеться пояснити першокласникові, що в школі його будуть називати за прізвищем. Тому необхідно навчити його реагувати і відгукуватися на прізвище, наприклад, у грі в школу звертатися не інакше як "Петров", "Сидоров" і т. д.
Встаємо раніше. Місяця, щоб привчити дитину вставати раніше, вистачить. Досить щодня віднімати від її сну по 5-10 хвилин. Тоді першого вересня малюк не буде сонно позіхати на лінійці. Але пробудження дитини має супроводжуватися приємними для неї діями, наприклад, усмішкою або обіймами мами.
Дружимо з годинником .Необхідно поставити в кімнаті малюка годинник, навчивши його по ньому розбиратися в часі. Це стане в нагоді в школі, наприклад, щоб знати, скільки хвилин є на виконання завдання. Також важливо, щоб малюк вмів укладатися в терміни. Для цього слід скласти графік його звичайного дня і повісити на видному місці. А коли малюк буде, наприклад, малювати, грати або їсти, можна звернути його увагу на те, скільки йому ще залишилося часу на цю дію за розкладом.
Вчимося порядку. Нехай у малюка з'являться всілякі папки, коробочки, файлики, і він навчиться складати туди свої малюнки, фломастери та інші дрібниці. Розвивати цю навичку потрібно заздалегідь, щоб школяр не був Машею-растеряшею. До речі, можна розвісити по кімнаті невеликі записочки, наприклад, "акуратно повісь речі на стілець" - це буде сигналом до дії.
Більше зеленого.Цей колір і стимулює увагу, і розслаблює. Бажано, щоб в кімнаті малюка з'явилося щось зелене. Психологи кажуть, що тільки після 7 років у дитини починають працювати частини мозку, які відповідають за утримання тіла в одній позі. До 7 років приборкати маленького "зірвиголову" дійсно складно. Але тим не менш протягом останнього місяця до школи батьки можуть розвивати навички посидючості в дитини. Адже в школі без них доведеться непросто.
Шийте чи грайте в шахи. Активних дівчаток можна навчити шити або плести з бісеру, а хлопчиків - грати в шахи, шашки. Бажання виграти у мами чи тата або зшити красиву іграшку "переважать" бажання дитини постійно відволікатися на все підряд і не сидіти на місці (це спрацює, тільки якщо малюка вдасться зацікавити).
Формуйте позитивний образ школи.Ні в якому разі не потрібно говорити першокласникові фрази типу "закінчилося дитинство, почалося доросле життя" або "не будеш слухати вчительку, вона тебе покарає". Так любов до школи в нього точно не виховати. Добре, якщо б перша вчителька написала листа майбутньому учневі, розповівши про те, як вони цікаво будуть проводити час у школі, скільки всього нового він дізнається, як багато друзів з'явиться. Якщо домогтися творчого підходу від учителя не вдалося, розповісти про все це повинні батьки. Ще від них вимагається більше хороших забавних історій з їх шкільного життя, наприклад, про те, як вони знайшли свого першого шкільного друга. Також можна показати першокласникові батьківські шкільні фотографії.
Не залякуйте оцінками. Казати дитині про те, що вона повинна приносити тільки хороші оцінки заборонено. Тим більше що в 1-му класі їх не ставлять. Краще вже зараз завести журнал досягнень малюка, щодня записуючи туди кожен його успіх, наприклад, "сьогодні малюк сам почистив зуби". Тоді він буде знати, що хороші оцінки - це не єдині його заслуги перед батьками і перестане боятися принести "двійку", коли буде ходити до школи.
Більше рольових ігор. В останній місяць потрібно якомога частіше запрошувати дітей у будинок (ще краще - майбутніх однокласників). Хай грають в будь-які рольові ігри: доктор-пацієнт, дочки-матері або постановки улюблених мультфільмів. Саме на основі таких ігор діти вчаться знаходити спільну мову між собою.
Не "ліпіть" вундеркінда. За місяць до школи не потрібно намагатися підтягти всі "хвости", годуючи дитину новою інформацією. Педагоги та психологи не радять відточувати уміння дитини до досконалості, наприклад, вчити її читати не 30 слів за хвилину, як годиться першокласникові, а 60. Так, з одного боку, бути лідером серед своїх однолітків приємно будь-якій дитині, але з іншого - відсутність "конкуренції" вбиває прагнення поліпшувати свої навики. У той час як успіх того ж сусіда по парті - хороший стимул для "відсталого" першокласника навчитися читати трохи швидше.
Тренуйте увагу і не тільки. Наприклад, хороша гра для тренування пам’яті і уважності: розкласти на столі десять будь-яких предметів. Нехай малюк уважно подивиться на них протягом 1 хвилини, намагаючись запам'ятати якомога більше, а потім, не дивлячись на стіл, розповість, що там лежить. Ще можна забрати один предмет і замість нього покласти другий - нехай скаже, яку річ замінили.
Дуже добре тренувати мислення прямо під час чергової прогулянки. Наприклад, дати дитині таке завдання: розкласти поняття на складові (варіант: що входить в поняття взуття?), А потім, навпаки, "зібрати" в одне ціле, назвавши поняття (варіант: кіт, собака, жираф, ведмідь - хто це?).
Підготовка до школи – процес і урочистий, і хвилюючий одночасно. І не тільки для малюка, який вже через місяць стане "дорослим" школярем, але і для його мами й тата. Часом більше самих першокласників хвилюються їхні батьки, які хвилюються, чи готовий їх синок чи донька до першого класу. До того ж напередодні школи майбутні першокласники часто задають їм питання, на які складно відповісти навіть дорослому.
Саме тому ми постаралися відповісти на "недитячі" питання майбутніх першокласників і дати поради батькам про те, як підготувати дитину до шкільного життя.
Влаштуйте прогулянку до школи. Обов'язково проведіть дитині невелику екскурсію до школи: походіть по двору і навколо неї, а потім увійдіть всередину. Бажано показати дитині, в якому класі вона буде вчитися. Періодично можна ходити гуляти до школи, граючи по дорозі у щось. Так дорога до школи буде завжди викликати хороші асоціації у малюка.
Збирайте портфель та одягайте форму. Непогано кілька разів за місяць потренувати збори до школи: нехай першокласник самостійно надіне шкільну форму. Потім мама або тато, розкидавши його шкільне приладдя по підлозі, покаже, як збирати портфель і що куди класти.
Грайте в школу.Батьки можуть посадити дитину серед іграшок і провести "урок", при цьому попросити малюка встати, коли мама - "вчителька" входить в "клас", потім сісти за парту, взяти в руку ручку, відкрити зошит. Так для дитини не будуть незвичними ці "команди", коли вона почує їх у школі, і вона легко їх виконає. Також доведеться пояснити першокласникові, що в школі його будуть називати за прізвищем. Тому необхідно навчити його реагувати і відгукуватися на прізвище, наприклад, у грі в школу звертатися не інакше як "Петров", "Сидоров" і т. д.
Встаємо раніше. Місяця, щоб привчити дитину вставати раніше, вистачить. Досить щодня віднімати від її сну по 5-10 хвилин. Тоді першого вересня малюк не буде сонно позіхати на лінійці. Але пробудження дитини має супроводжуватися приємними для неї діями, наприклад, усмішкою або обіймами мами.
Дружимо з годинником .Необхідно поставити в кімнаті малюка годинник, навчивши його по ньому розбиратися в часі. Це стане в нагоді в школі, наприклад, щоб знати, скільки хвилин є на виконання завдання. Також важливо, щоб малюк вмів укладатися в терміни. Для цього слід скласти графік його звичайного дня і повісити на видному місці. А коли малюк буде, наприклад, малювати, грати або їсти, можна звернути його увагу на те, скільки йому ще залишилося часу на цю дію за розкладом.
Вчимося порядку. Нехай у малюка з'являться всілякі папки, коробочки, файлики, і він навчиться складати туди свої малюнки, фломастери та інші дрібниці. Розвивати цю навичку потрібно заздалегідь, щоб школяр не був Машею-растеряшею. До речі, можна розвісити по кімнаті невеликі записочки, наприклад, "акуратно повісь речі на стілець" - це буде сигналом до дії.
Більше зеленого.Цей колір і стимулює увагу, і розслаблює. Бажано, щоб в кімнаті малюка з'явилося щось зелене. Психологи кажуть, що тільки після 7 років у дитини починають працювати частини мозку, які відповідають за утримання тіла в одній позі. До 7 років приборкати маленького "зірвиголову" дійсно складно. Але тим не менш протягом останнього місяця до школи батьки можуть розвивати навички посидючості в дитини. Адже в школі без них доведеться непросто.
Шийте чи грайте в шахи. Активних дівчаток можна навчити шити або плести з бісеру, а хлопчиків - грати в шахи, шашки. Бажання виграти у мами чи тата або зшити красиву іграшку "переважать" бажання дитини постійно відволікатися на все підряд і не сидіти на місці (це спрацює, тільки якщо малюка вдасться зацікавити).
Формуйте позитивний образ школи.Ні в якому разі не потрібно говорити першокласникові фрази типу "закінчилося дитинство, почалося доросле життя" або "не будеш слухати вчительку, вона тебе покарає". Так любов до школи в нього точно не виховати. Добре, якщо б перша вчителька написала листа майбутньому учневі, розповівши про те, як вони цікаво будуть проводити час у школі, скільки всього нового він дізнається, як багато друзів з'явиться. Якщо домогтися творчого підходу від учителя не вдалося, розповісти про все це повинні батьки. Ще від них вимагається більше хороших забавних історій з їх шкільного життя, наприклад, про те, як вони знайшли свого першого шкільного друга. Також можна показати першокласникові батьківські шкільні фотографії.
Не залякуйте оцінками. Казати дитині про те, що вона повинна приносити тільки хороші оцінки заборонено. Тим більше що в 1-му класі їх не ставлять. Краще вже зараз завести журнал досягнень малюка, щодня записуючи туди кожен його успіх, наприклад, "сьогодні малюк сам почистив зуби". Тоді він буде знати, що хороші оцінки - це не єдині його заслуги перед батьками і перестане боятися принести "двійку", коли буде ходити до школи.
Більше рольових ігор. В останній місяць потрібно якомога частіше запрошувати дітей у будинок (ще краще - майбутніх однокласників). Хай грають в будь-які рольові ігри: доктор-пацієнт, дочки-матері або постановки улюблених мультфільмів. Саме на основі таких ігор діти вчаться знаходити спільну мову між собою.
Не "ліпіть" вундеркінда. За місяць до школи не потрібно намагатися підтягти всі "хвости", годуючи дитину новою інформацією. Педагоги та психологи не радять відточувати уміння дитини до досконалості, наприклад, вчити її читати не 30 слів за хвилину, як годиться першокласникові, а 60. Так, з одного боку, бути лідером серед своїх однолітків приємно будь-якій дитині, але з іншого - відсутність "конкуренції" вбиває прагнення поліпшувати свої навики. У той час як успіх того ж сусіда по парті - хороший стимул для "відсталого" першокласника навчитися читати трохи швидше.
Тренуйте увагу і не тільки. Наприклад, хороша гра для тренування пам’яті і уважності: розкласти на столі десять будь-яких предметів. Нехай малюк уважно подивиться на них протягом 1 хвилини, намагаючись запам'ятати якомога більше, а потім, не дивлячись на стіл, розповість, що там лежить. Ще можна забрати один предмет і замість нього покласти другий - нехай скаже, яку річ замінили.
Дуже добре тренувати мислення прямо під час чергової прогулянки. Наприклад, дати дитині таке завдання: розкласти поняття на складові (варіант: що входить в поняття взуття?), А потім, навпаки, "зібрати" в одне ціле, назвавши поняття (варіант: кіт, собака, жираф, ведмідь - хто це?).
Правила батьківської поведінки в організації навчання дитини
1. Сприяйте дитячій автономності (самостійності). Чим більше ви вимагаєте її (самостійності) в усіх сферах повсякденного життя, тим більше зможе ваша дитина працювати з почуттям відповідальності в шкільній сфері. Автономне (самостійне) навчання є тією ціллю, в напрямку якої ви маєте працювати, тому що самостійність є найважливішим елементом ефективного і тривалого процесу навчання. Хваліть свою дитину за самостійні дії, наприклад, за самостійне розпізнавання помилок.
2. Якщо ваша дитина потребує допомоги, спонукайте її до того, щоб вона сама знайшла шляхи розв’язання. Допоможіть їй завдяки підказкам, таким як, наприклад, вказівка на довідники, знаходження правил, відгадування ребусів та інше, що може привести до шляхів розв’язання. Не спонукайте свою дитину тільки до одного шляху розв’язання.
3. Дайте своїй дитині можливість перенести знання зі школи на домашній рівень і таким чином практично їх засвоїти.
4. Визнайте здобутки дитини. Надавайте перевагу похвалі (заохоченню), а не докорам. Похвалою та заохоченням Ви досягнете чогось набагато легше та краще, ніж ниттям, нагадуваннями і іншими покараннями.
5. При похвалі звертайте увагу на те, щоб не обмежувати її критикою («Дев’ять, звичайно, чудово, але без двох дурних помилок це могло бути б дванадцять»). Будьте обережними в обходженні із заохоченнями (винагородами) як визнанням здобутку (ефективності).
6. Не ставте перед своєю дитиною завищені вимоги. Не робіть їх строгішими ніж вимоги вчителів, наприклад, вимагаєте виконання додаткових завдань.
7. Будьте зразком у поведінці. Вимагайте від своєї дитини не більше, ніж від себе самого. Дитина, яка, наприклад, бачить своїх батьків, які читають, швидше й сама читатиме, ніж дитина, батьки якої часто сидять перед телевізором.
8. Говоріть, по можливості, якомога позитивніше про школу, вчителів та предмети. Вашій дитині досить того, що вона бореться зі своїми власними упередженими думками.
Поради батькам щодо запобігання шкільній дезадаптації
1.Формуйте позитивне ставлення до школи
2. Виявляйте інтерес до шкільних справ та успіхів дитини.
3. Формуйте адекватну самооцінку.
4. Не перевантажуйте дитину надмірними заняттями, чергуйте їх з грою, не ставте до дитини завищених вимог.
5. Навчайте етичних норм спілкування з однолітками та дорослими.
6. Привчайте самостійно долати труднощі, які під силу подолати 6-річній дитині.
7. Сприяйте підвищенню самооцінки дитини, частіше хваліть її, але так, щоб вона знала за що.
8. Пам’ятайте, що кожна людина має право на помилку.
9. Частіше згадуйте себе у дошкільному віці.
10. Уникайте змагань і видів робіт, що враховують швидкість.
11. Не порівнюйте дитину з іншими дітьми, особливо якщо вона є менш успішною, ніж інші діти.
12. Частіше використовуйте тілесний контакт, вправи на релаксацію.
13. Демонструйте зразки впевненої поведінки, будьте в усьому прикладом дитині.
14. Не принижуйте дитину.
15. Любіть дитину безумовною любов’ю, приймайте її такою, якою вона є.
У п’ятому класі багато що для дітей стає новим: вчителі, предмети, форма навчання, а інколи й однокласники.
Найбільш складним для п’ятикласника є перехід від одного звичного вчителя до взаємодії із декількома вчителями-предметниками. Ламаються стереотипи, самооцінка дитини: адже тепер школяра оцінює не один педагог, а декілька.
Важливі моменти переходу з початкової школи в середню:
* Діти пізнають свої слабкі і сильні сторони.
* Діти вчаться дивитися на себе очима різних людей.
* Діти вчаться гнучко перебудовувати свою поведінку залежно від ситуації і людини, з якою спілкуються.
Труднощі переходу з початкової школи в середню:
* Поступове зниження інтересу до навчальної діяльності.
Поради батькам п’ятикласників
1. Якщо Вас щось турбує в поведінці дитини, якомога швидше зустріньтеся і обговоріть це із класним керівником, шкільним психологом.
2. Якщо в родині відбулися події, що вплинули на психологічний стан дитини, повідомте про це класного керівника. Саме зміни в сімейному житті часто пояснюють раптові зміни в поведінці дітей.
3. Цікавтеся шкільними справами, обговорюйте складні ситуації, разом шукайте вихід із конфліктів.
4. Допоможіть дитині вивчити імена нових учителів, запропонуйте описати їх, виділити якісь особливі риси.
5. Порадьте дитині в складних ситуаціях звертатися за порадою до класного керівника, шкільного психолога.
6. Привчайте дитину до самостійності поступово: вона має сама збирати портфель, телефонувати однокласникам і питати про уроки тощо. Не слід відразу послаблювати контроль за навчальною діяльністю, якщо в період навчання в початковій школі вона звикла до контролю з вашого боку.
7. Основними помічниками у складних ситуаціях є терпіння, увага, розуміння.
8. Не обмежуйте свій інтерес звичайним питанням типу: «Як пройшов твій день у школі?». Кожного тижня вибирайте час, вільний від домашніх справ, і уважно розмовляйте з дитиною про школу. Запам’ятовуйте окремі імена, події та деталі, про які дитина вам повідомляє, використовуйте їх надалі для того, щоб починати подібні розмови про школу. Не пов’язуйте оцінки за успішність дитини зі своєю системою покарань і заохочень.
9. Ваша дитина має оцінювати свою гарну успішність як нагороду, а неуспішність — як покарання. Якщо у дитини навчання йде добре, проявляйте частіше свою радість. Висловлюйте заклопотаність, якщо у дитини не все добре в школі. Постарайтеся наскільки можливо, не встановлювати покарань і заохочень вони можуть привести до емоційних проблем.
10. Допомагайте дитині виконувати домашні завдання, але не робіть їх самі. Продемонструйте інтерес до цих завдань. Якщо дитина звертається до вас з питаннями, пов’язаними з домашніми завданнями, допоможіть їй знайти відповіді самостійно, а не підказуйте їх. Допоможіть дитині відчути інтерес до того, що викладають у школі.
11. З’ясуйте, що взагалі цікавить вашу дитину, а потім встановіть зв’язок між його інтересами і предметами, що вивчаються в школі. Наприклад, любов дитини до фільмів можна перетворити на прагнення читати книги, подарувавши книгу, по якій поставлений фільм. Шукайте будь-які можливості, щоб дитина могла застосувати свої знання, отримані в школі, в домашній діяльності. Наприклад, доручіть їй розрахувати необхідну кількість продуктів для приготування їжі або необхідну кількість фарби, щоб пофарбувати певну поверхню.
12. Особливі зусилля прикладайте для того, щоб підтримати спокійну та стабільну атмосферу в домі, коли в житті дитини відбуваються зміни. Намагайтеся уникнути великих змін чи порушень в домашній атмосфері. Спокій домашнього життя допоможе дитині більш ефективно вирішувати проблеми в школі.
Поради батькам щодо підтримки дитини в період адаптації до школи
1.Починайте «забувати» про те, що ваша дитина маленька. Давайте їй посильну роботу вдома, визначте коло її обов’язків. Зробіть це м’яко: «Який ти в нас уже великий, ми навіть можемо довірити тобі помити посуд».
Визначте загальні інтереси. Це можуть бути пізнавальні інтереси (улюблені мультфільми, казки, ігри), так і життєві (обговорення сімейних проблем).
2. Залучайте дитину до економічних проблем родини. Поступово привчайте порівнювати ціни, орієнтуватися в сімейному бюджеті (наприклад, дайте гроші на хліб і на морозиво, коментуючи суму на той та на інший продукт).
3. Не сваріть, а тим більше не ображайте дитину в присутності сторонніх. Поважайте почуття й думки дитини. На скарги з боку навколишніх, навіть учителя або вихователя, відповідайте: «Спасибі, ми обов’язково поговоримо на цю тему».
4. Навчіть дитину ділитися своїми проблемами. Обговорюйте з нею конфліктні ситуації, що виникли з однолітками й дорослими. Щиро цікавтеся її думкою, тільки так ви зможете сформувати у неї правильну життєву позицію.
5. Постійно говоріть із дитиною. Розвиток мовлення – запорука гарного навчання. Були в театрі (цирку, кіно) – нехай розповість, що найбільше сподобалося. Слухайте уважно, ставте запитання, щоб дитина відчувала, що вам це цікаво.
6. Відповідайте на кожне запитання дитини. Тільки в цьому випадку її пізнавальний інтерес ніколи не згасне.
7. Намагайтеся дивитися на світ очима вашої дитини. Бачити світ очима іншого - основа для взаєморозуміння.
8. Частіше хваліть вашу дитину. На скарги про те, що щось не виходить, відповідайте: «Обов’язково вийде, тільки потрібно ще раз спробувати». Формуйте високий рівень домагань. І самі вірте, що ваша дитина може все, потрібно тільки допомогти. Хваліть словом, усмішкою, ласкою й ніжністю.
9. Не будуйте ваші взаємини з вихованцем на заборонах. Погодьтеся, що вони не завжди розумні. Завжди пояснюйте причини ваших вимог, якщо можливо, запропонуйте альтернативу. Повага до дитини зараз – фундамент шанобливого ставлення до вас тепер і в майбутньому.
Якщо у дитини істерики
Дитячі істерики - це напади криків з плачем і обуренням, що виникають у разі сильних емоційних сплесків. Це спосіб маніпуляції рідними людьми, викликані гнівом, роздратованістю, агресією або відчаєм. Саме цей плач батькам найважче заспокоїти, так як травми і падіння досить швидко забуваються, а на причини істерики дитина чітко сфокусована.
У цих випадках однозначних порад немає, в кожному випадку необхідно знаходити свій вихід із ситуації. Але є кілька способів, які користуються успіхом у вихователів і багатодітних батьків.
При істериках в людних місцях, магазинах, на майданчиках або вдома допомагають такі прийоми:
відволічіть увагу дитини на небо, показавши там «літачок», хмарки або щось незвичайне, бажано постаратися залучити до цього інших дорослих (вони зазвичай підіграють), і це легко може відвернути дитину від предмета істерики. Увага дорослих, та ще й колективна, дуже сильно збуджує цікавість і припиняє істерику.
почати шукати телефон зробивши вигляд, що він дзвонить. Почати розповідати малюкові, що потрібно відповісти т. д. Якщо це трюк з телефоном, зробити вигляд змовника і поквапити дитину додому або куди вам треба, розповівши, що «мені повідомили по телефону, там тебе чекає. . . ». Далі - орієнтуйтеся по обставинам.
зробити вигляд, що ви плачете ще більш гірко, ніж малюк, і вам дуже боляче. Зазвичай малята кидаються заспокоювати батьків, забуваючи про свої проблеми.
можна, навпаки, почати кривлятися, лоскотати малюка і будувати пики, робити дурниці, загалом, перевести істерику в сміх. Найчастіше це допомагає татам, у них витримка і почуття гумору краще маминих.
Рекомендації батькам щодо розвитку пам’яті у дітей молодшого шкільного віку.
Варто знати, що розвиток уміння користуватися пам’яттю залежить від того, як забезпечується управління цим процесом. Необхідно створювати умови, що прискорюють навчання, дають можливість краще засвоїти й зберегти в пам’яті знання. Адже від неповного використання уяви вміння пригадувати погіршується.
Розвиток пам’яті у молодшому шкільному віці насамперед залежить від зацікавленості дитини, тому варто це враховувати при підготовці та проведенні уроку. Яскраві образи, цікаві нестандартні порівняння, зрозумілі дитині запам’ятовуються набагато ефективніше, ніж багаторазове повторення незрозумілих понять.
Слабка пам’ять не існує сама по собі. Це є не що інше, як слабка увага, від відсутності інтересу до матеріалу, а тому спостережливість розпорошена, спрямована одночасно на кілька предметів. Вдосконалення пам’яті вимагає постійних тренувань.
Регулярне звернення до пам’яті-уяви стає звичкою, створює умови для формування продуктивної пам’яті. Тренування не повинно бути ізольованим актом, штучним повторенням одного і того самого. Не треба надмірно лякати себе невдачами, вдосконаленню пам’яті дуже шкодить перенапруження, негативні емоції, пасивність і лінощі. Завдання крок за кроком повинні збільшуватись, а їх виконання свідчитиме про зростання тренувального ефекту.
Шановні батьки, не варто забувати, що важливою умовою ефективного запам’ятовування є дотримання певних правил:
• Запам’ятовувати треба в доброму настрої й на свіжу голову, коли ще не настала втома.
• Під час запам’ятовування не треба чергувати матеріал, близький за формою і змістом.
• Слід обробляти інформацію для запам’ятовування, порівнюючи різні дані, спираючись на асоціації, виділяючи опорні сигнали.
• Потрібно творчо застосовувати ейдетичні прийоми, штучно наділяючи інформативний матеріал смисловими зв’язками, змістом, значенням, залучаючи різні види пам’яті.
• Немає поганої пам’яті, а є невміння нею правильно користуватися.
• Коли ваша дитина щось вивчає, налаштовуйте її на уявлення, а не на запам’ятовування.
• Не порівнюйте здібності та успіхи вашої дитини з іншими, акцентуйте її увагу на досягненнях, а не на помилках.
• Не примушуйте дитину щось зазубрювати, краще разом з нею пограйте з інформацією, використовуючи вправи «Школи ейдетики»
Рекомендації батькам щодо розвитку пам’яті у дітей молодшого шкільного віку.
Варто знати, що розвиток уміння користуватися пам’яттю залежить від того, як забезпечується управління цим процесом. Необхідно створювати умови, що прискорюють навчання, дають можливість краще засвоїти й зберегти в пам’яті знання. Адже від неповного використання уяви вміння пригадувати погіршується.
Розвиток пам’яті у молодшому шкільному віці насамперед залежить від зацікавленості дитини, тому варто це враховувати при підготовці та проведенні уроку. Яскраві образи, цікаві нестандартні порівняння, зрозумілі дитині запам’ятовуються набагато ефективніше, ніж багаторазове повторення незрозумілих понять.
Слабка пам’ять не існує сама по собі. Це є не що інше, як слабка увага, від відсутності інтересу до матеріалу, а тому спостережливість розпорошена, спрямована одночасно на кілька предметів. Вдосконалення пам’яті вимагає постійних тренувань.
Регулярне звернення до пам’яті-уяви стає звичкою, створює умови для формування продуктивної пам’яті. Тренування не повинно бути ізольованим актом, штучним повторенням одного і того самого. Не треба надмірно лякати себе невдачами, вдосконаленню пам’яті дуже шкодить перенапруження, негативні емоції, пасивність і лінощі. Завдання крок за кроком повинні збільшуватись, а їх виконання свідчитиме про зростання тренувального ефекту.
Шановні батьки, не варто забувати, що важливою умовою ефективного запам’ятовування є дотримання певних правил:
• Запам’ятовувати треба в доброму настрої й на свіжу голову, коли ще не настала втома.
• Під час запам’ятовування не треба чергувати матеріал, близький за формою і змістом.
• Слід обробляти інформацію для запам’ятовування, порівнюючи різні дані, спираючись на асоціації, виділяючи опорні сигнали.
• Потрібно творчо застосовувати ейдетичні прийоми, штучно наділяючи інформативний матеріал смисловими зв’язками, змістом, значенням, залучаючи різні види пам’яті.
• Немає поганої пам’яті, а є невміння нею правильно користуватися.
• Коли ваша дитина щось вивчає, налаштовуйте її на уявлення, а не на запам’ятовування.
• Не порівнюйте здібності та успіхи вашої дитини з іншими, акцентуйте її увагу на досягненнях, а не на помилках.
• Не примушуйте дитину щось зазубрювати, краще разом з нею пограйте з інформацією, використовуючи вправи «Школи ейдетики»