Краєзнавча робота

Головна » Краєзнавча робота

 

Перемога у Міжшкільному конкурсі-захисті
науково-дослідницьких робіт з українознавства
Учениця 9-В класу Ліцею №3 Кушнір Уляна була учасницею Міжшкільного конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт з українознавства, який проходив під гаслом «Учітесь, брати мої! Думайте, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь».
Було підведено підсумки конкурсу. Наша учениця зайняла почесне І місце за напрямом «Мистецтвознавство» (керівник Кордонська А.В.) та була нагороджена дипломом.
Щиро вітаємо Уляну з перемогою. Бажаємо юній дослідниці подальших творчих успіхів!

 

 Перемога у краєзнавчому конкурсі «Моє Поділля»

З 27 вересня до 1 листопада  2021 року проходив обласний історико-краєзнавчий конкурс «Моє Поділля», з метою активізації історико-краєзнавчої, пошуково-дослідницької роботи, підтримки юних краєзнавців у вивченні, дослідженні рідного краю.
Учениця 8-В класу Ліцею №3 Кушнір Уляна долучилася до конкурсу  та зайняла  ІІІ місце в номінації «Очима дослідника»  з  роботою «Хліб у мистецтві подолян». Зберігаймо та популяризуймо  нашу безцінну духовну та історичну спадщину!
 

 «Лиш те в народі буде жити, що серце серцю передасть»

Учні Ліцею №3 Васильченко Вікторія та Кушнір Уляна (керівник Кордонська А.В.) взяли участь у роботі ІІІ Всеукраїнської краєзнавчо-етнологічної конференції «Лиш те в народі буде жити, що серце серцю передасть», яка проводилася в онлайн-режимі на базі Косівської філії Івано-Франківського обласного державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді.
У своїй роботі «Витинанка – дивовижний світ майстрів Поділля» дівчата дослідили роль декоративно-прикладного мистецтва в житті людини, зокрема витинанки, познайомилися з її майстрами, які проживають у нашому місті.
Пам’ятаймо слова Оскара Уальда, що життя коротке – мистецтво нескінченне! 🇺🇦
 

 

 
 
 
Онлайн-екскурсія  рідним Поділлям
 
Могилів-Подільщина – чарівний край звернутий до сонця. Тут напрочуд легко та просто пізнається гармонія первозданного світу. В пишній зелені садів та виноградників сховано мальовниче місто, яке вабить до себе з давніх-давен. 
З метою вивчення історії та культури нашого міста з учнями 7-В класу було проведено онлайн-екскурсію «Моє Поділля». Наш край має славну історію, писану віками та людей, котрі звеличували й оспівували свою місцевість.

 

Нам є чим пишатися!

 

 

Всеукраїнська краєзнавчо-етнологічна онлайн-конференція учнівської молоді

 

 Учні 11 класу НВК№3 Дмуховська Альона та Сурдоленко Каріна взяли участь у роботі  ІІ Всеукраїнської краєзнавчо-етнологічної конференції учнівської молоді «Лиш те в народі буде жити, що серце серцю передасть…». Дівчата виступили на секційному засіданні з цікавими краєзнавчими дослідженнями «Подільська садиба» та «Подільські писанкові барви».

Конференція пройшла плідно та цікаво. Про це свідчать жваві дискусії та інтерес до викладеного матеріалу.

Бажаємо нашим учасникам успіхів, натхнення та висловлюємо щиру вдячність організаторам конференції за такий масштабний захід, який дає можливість учнівській молоді презентувати результати своїх досліджень.

 

 

 

 

 

З 08 по12 квітня у НВК, з метою національного виховання, формування національного світогляду через пізнання народного мистецтва, народних ремесел та промислів, розвитку інтересу до глибин народної творчості, бажання втілити їх у власних задумах пройшов Тиждень народознавства.

1.Вихованці НВК мали можливість відвідати майстер-клас народної майстрині О.Городинської  та М.Гоцуляк  «Подільська Великодня писанка»

 

                      2. Екскурсія до музею етнографії та народного мистецтва ім. М. А. Руденко та музею                                            народного побуту "Подільська    хата".

             3. Екскурсія до Могилів-Подільського центру народної творчості.

 

              4. Взяли участь у міському етапі обласного тижня народознавства "Любіть Україну                    вишневу свою".

 

Програма з краєзнавства

Пояснювальна записка

 Краєзнавство сходинка до пізнання учнями рідного краю, реалізація інтересів у вивченні навколишнього середовища та історико-культурного надбання України та світу.

Шкільне краєзнавство є одним із важливих засобів всебічного розвитку та становлення особистості як патріота і громадянина України. Особливого значення краєзнавство набуває в умовах сьогодення, коли спостерігаються піднесення національної самосвідомості, невпинне зростання інтересу до української історії та культури. Поглиблення пізнавального інтересу учнів до рідного краю як складової України, виховання в учнів поваги і шанобливого ставлення до історико-культурної спадщини, пробудженню почуття національної свідомості, любові та поваги до своєї Батьківщини – основне завдання виховного процесу в школі.

Програма передбачає заняття у Товариства краєзнавців, дітей середнього та старшого віку протягом двох років.

Програма складена на основі навчальної програми «Історичне краєзнавство», рекомендованої Міністерством освіти і науки України» (лист МОН України від 11.11.2014р. №1/11-17866).

Метою програми є набуття особистістю компетентностей у процесі занять краєзнавством.

Основні завдання програми полягають у формуванні таких компетентностей:

1. Пізнавальна компетентність: знайомитися та вивчати пам’ятки історії і культури, формувати особистісне сприйняття дослідженого матеріалу, формувати уміння досліджувати навколишнє середовище.

2. Практична компетентність: вміти описувати краєзнавчі об’єкти, проводити пошуково-дослідницьку роботу та оформляти відповідні матеріали.

3. Творча компетентність: брати участь в екскурсіях, експедиціях, акціях, пошуковій та дослідницькій роботі.

4. Соціальна компетентність: здатність до співробітництва, соціальна активність, виховання культури спілкування, збереження та примноження культури, звичаїв, традицій українського народу, повага до людей, формування позитивних якостей емоційно-вольової сфери (самостійність, колективізм, працелюбство, ініціативність, відповідальність та інші), виховання доброзичливості, вміння працювати в колективі.

Програма спрямована на формування системного мислення, поглиблення знань, умінь і навичок з предметів: історії, біології, географії та літератури.

Сучасне краєзнавство має широкі перспективи і, розвиваючись як окремий науковий напрям, широко впроваджується в освітній простір. З огляду на це зростає роль краєзнавства, що є чи не найкращим засобом свідомого цілеспрямованого залучення підростаючого покоління до вивчення  національної спадщини, культури, традицій свого народу. Однією з форм залучення дітей до суспільних проблем нашої країни є діяльність історико-краєзнавчого, природничо-краєзнавчого та літературного гуртків. Навчальна програма  гуртків включає не тільки загальні питання вивчення рідного краю, а також має регіональні особливості, насичена матеріалами місцевого значення. Гуртківці самостійно досліджують краєзнавчий матеріал і презентують свої знахідки під час конференцій, обміну інформацією на гуртку. Програма розрахована на 2 роки і включає 4 напрямки: «Історія», «Біологія», «Географія», «Література та етнографія». Кожний напрямок передбачає роботу з документальними джерелами краєзнавчої інформації, з архівними документами, краєзнавчою літературою, проведення екскурсій-досліджень, екскурсій до музеїв. Протягом навчально-виховного процесу гуртківці братимуть участь у Всеукраїнській краєзнавчій акції учнівської молоді «Українська революція: 100 років надії та боротьби»; у підготовці та проведенні тематичних виставок, екскурсій, заходів, відеопрезентацій, виховних годин; у краєзнавчих міських, обласних, Всеукраїнських акціях та конференціях.

 

Форми і методи позаурочної та позашкільної роботи

з гуртківцями з краєзнавства

 

1.     Масова робота – підготовка й проведення тематичних екскурсій, походів, вечорів, виховних годин для учнів школи з використанням архівного матеріалу краєзнавчого музею, створення тематичних експозицій, проведення зустрічей з учасниками та свідками історичних подій, краєзнавцями, ведення літопису.

2.     Групова робота – краєзнавчі експедиції, науково-дослідницька робота, випуски посібників та збірок з краєзнавства, складання путівників, таблиць, створення електронної бази даних про письменників-земляків Поділля, зустрічі з цікавими людьми, проведення майстер-класів, збір інформації, робота в бібліотеці, архівах тощо.

3.     Індивідуальна робота – опрацювання краєзнавчої літератури, робота з першоджерелами газетного, архівного матеріалу, підготовка пошукових робіт, укладання презентацій, запис спогадів, участь у краєзнавчих та обласних конкурсах.

 

Під час занять у гуртку учні мають можливість поглибити знання з навчальних предметів, отримати практичні уміння і  навички, що є важливим складником гуманістичного виховання, культурно-духовного розвитку дітей та молоді.

 

 Прогнозований результат

 

Гуртківці повинні знати:

-       етапи історичного розвитку рідного краю;

-       особливості тваринного і рослинного світу;

-       пам’ятки історії і культури рідного краю;

-       видатні особистості краю;

-       різні форми і методи дослідницької та пошукової роботи.

 

Гуртківці повинні вміти:

-       працювати з краєзнавчою та спеціальною літературою в архівах та інших наукових установах;

-       розробляти анкети та запитальники;

-       систематизувати зібраний краєзнавчий матеріал;

-       оформляти звіт про краєзнавчу роботу, виступати з доповідями, презентаціями, пропагувати роботу гуртка;

-       оцінювати власні досягнення та досягнення інших гуртківців;

-       співпрацювати з ровесниками під час колективної роботи;

-       використовувати отримані знання у навчально-виховному процесі.

 

 Напрям «Історія»

 

1 рік

№ п/п

Зміст

Примітка

1.

Взяти участь у Всеукраїнській краєзнавчій акції учнівської молоді «Українська революція: 100 років надії та боротьби».

Тема дослідження «Історичні постаті Української революції в нашому краї»:

-         «Подільські сторінки життя Леоніда Мосендза»;

-         «Український військовий та громадський діяч Іван Мокійович Ухів».

 

2.

Взяти участь у Всеукраїнському конкурсі учнівської творчості, присвяченому Шевченківським дням. Тема конкурсу «Духовні святині рідного краю».

Тема дослідження «Духовна спадщина Могилівщини».

 

3.

Взяти участь у обласному історико-краєзнавчому конкурсі «Вінниччина: славетні та визначні сторінки минулого».

Теми дослідження:

-         «Могилів – Подільський напередодні та в роки Першої світової війни»;

-         «Сторінками долі Олега Глущака».

 

4.

Завершити дослідницьку роботу за темою «Стан освіти на Могилівщині в ІІ пол. ХІХ – поч. ХХ ст.».

 

5.

Продовжити роботу на підготовкою посібника
з краєзнавства для вчителів (9 кл.).

 

 

 2 рік

№ п/п

Зміст

Примітка

1.

Взяти участь у Всеукраїнській краєзнавчій акції учнівської молоді «Українська революція: 100 років надії та боротьби».

Тема дослідження «Репресивні дії влади в 1937 – 39 рр. проти інтелігенції на Могилівщині».

Тема дослідження «Боротьба проти більшовицької диктатури у 1920 – 30-х рр.».

 

2.

Скласти путівник «Архітектурні пам’ятки міста Могилева – Подільського».

 

3.

Дослідити статистичні краєзнавчі матеріали і скласти таблиці «Населення міста: кількість, рід занять, національний склад в ІІ пол. ХІХ – поч. ХХ ст.».

 

 

 

Напрям «Біологія»

 

1 рік

№ п/п

Зміст

Примітка

1.

Збір матеріалів і видання буклетів «Рослини Поділля в легендах і переказах».

 

2.

Дослідження «Рослини світу прибережної зони Дністра». Оформлення презентації «Флора берегів Дністра».

 

3.

Складання і видання календаря збору лікарської сировини Подільського краю.

 

 

 2 рік

№ п/п

Зміст

Примітка

1.

Екскурсія-дослідження рослинного світу Гайдамацького яру.

 

2.

Організація пошукової роботи і оформлення довідника «Рослини – ендеміки рідного краю».

 

 

 

Напрям «Географія»

 

1 рік

№ п/п

Зміст

Примітка

1.

Дослідити геологічну будову і корисні копалини Могилева – Подільського. Оформити наукову роботу «Геологічна будова і корисні копалини за маршрутом с.Сказинці - Могилів – Подільський».

 

2.

Дослідити і описати Немійську і Грушанську світи. Оформити наукові роботи «Грушанська світа», «Немійська світа» та відеопрезентацію.

 

3.

Метеорологічні спостереження. Погода та кліматичні особливості рідного краю.   Оформити дослідницьку  роботу “Кліматичні умови Могилева-Подільського”.

 

 

 

2 рік

№ п/п

Зміст

Примітка

1.

Зібрати колекцію корисних копалин Могилева – Подільського.

 

2.

Скласти топонімічний словник географічних об’єктів міста.

 

 

 Напрям «Література та етнографія»

 

1 рік

№ п/п

Зміст

Примітка

1.

Пошуково-дослідницька робота «Подільська горлиця» (дослідження творчості Марії Руденко).

 

2.

Дослідницький проект «У ляльці-мотанці – душа народу» (співпраця з Ольгою Прудиус) (майстер-клас, виставка ляльок-мотанок).

 

3.

Проект «Могилів – Подільщина у фотооб’єктиві. Меморіальний комплекс “Майдан Шани”».

 

4.

Пошуково-дослідницька робота “Подільська витинанка”

 

 

 2 рік

№ п/п

Зміст

Примітка

1.

Створити електронну базу даних про письменників-земляків Поділля.

 

2.

Екскурсія до музею Володимира Забаштанського
(с. Браїлів). Оформлення відеопрезентації.

 

3.

Видання ілюстрованого календаря «Традиційні народні свята Могилева – Подільського».

 

 

 Навчально-тематичний план

 

1 рік

№ п/п

Тема заняття

Примітка

1.

Практичне краєзнавство.

Зміст, значення та завдання краєзнавчої роботи.

Інструктаж з техніки безпеки на заняттях з краєзнавства.

 

2.

Робота з краєзнавчою літературою.

Ознайомлення та робота з краєзнавчою літературою: каталоги, інтернетресурси, періодичні видання.

 

3.

Робота з документальними джерелами краєзнавчої інформації.

Робота з архівними документами.

Робота з листами.

 

4.

Робота з історичними джерелами краєзнавчої інформації.

Дослідження стел, пам’ятних дошок, пам’ятних знаків.

 

5.

Дослідження пам’ятників міста.

Робота з пам’ятними знаками.

Пошук свідків подій, записи спогадів.

 

6.

Робота з природними джерелами краєзнавчої інформації.

Вивчення геологічного минулого нашого краю. Робота в музеї.

 

7.

Робота з живими джерелами краєзнавчої інформації.

Методика роботи з живими джерелами краєзнавчої інформації.

Як взяти інтерв’ю, записати спогади.

 

8.

Робота з творами усної народної творчості.

Збирання та вивчення пам’яток усної народної творчості.

Практичні рекомендації збирачеві народної творчості.

 

 

 

Узагальнення матеріалу

1.      Оформлення пошукових робіт.

2.      Укладання презентацій.

3.      Участь у краєзнавчих та обласних конкурсах.

 

 

Практичні заняття

 

1 рік

№ п/п

Зміст

Примітка

1.

Робота з документальними джерелами краєзнавчої інформації.

1. Робота в районному архіві. Формування навичок роботи з архівними документами.

2. Вивчення документів з історії державотворчих процесів в Україні.

3. Ознайомлення з матеріалами створення організації Народного Руху України в
м. Могилеві – Подільському.

4. Відвідування краєзнавчого музею. Ознайомлення з матеріалами розвитку державотворчих процесів в нашому краї в 1917 – 21 рр. та історичними діячами цього періоду.

 

2.

Робота з історичними джерелами краєзнавчої інформації.

Дослідити, скласти опис пам’ятників, пам’ятних знаків та дошок, зробити відеопрезентацію.

 

3.

Робота з природними джерелами краєзнавчої інформації.

Вивчити матеріали з геологічного минулого нашого краю.

Відвідати музей, провести екскурсію в природу та оформити фотоматеріали.

 

4.

Робота з живими джерелами краєзнавчої інформації.

Формувати вміння брати інтерв’ю, записувати спогади очевидців подій.

Записати спогади старожилів міста про життя міста та його вигляд в минулому.

Оформити фото та відеоматеріали.

Формувати вміння робити відеопрезентації.

 

5.

Робота з творами усної народної творчості.

Вчити учнів збирати та записувати пам’ятки усної народної творчості, фольклору. Скласти пам’ятку збирача усної народної творчості. Провести фольклорну експедицію в с. Слобода – Яришівська.

 

 

 

Узагальнення матеріалу

1.      Участь у Всеукраїнській краєзнавчій акції учнівської молоді «Українська революція: 100 років надії та боротьби».

Тема дослідження «Становлення організації Народного Руху України
в м. Могилеві – Подільському».

2.      Скласти презентації історичних місць міста та оформити фотоматеріали.

3.      Підготувати посібник з краєзнавства для вчителів
(9 кл.).

 

 

 Навчально-тематичний план

 

2 рік

№ п/п

Тема заняття

Примітка

1.

Дослідження природних краєзнавчих матеріалів.

Інструктаж з техніки безпеки на заняттях з краєзнавства під час проведення практичних занять, екскурсій.

Метеорологічні спостереження. Погода та кліматичні особливості рідного краю.

Екскурсія до метеостанції.

Вивчення та збирання місцевих ознак та прогнозів погоди.

 

2.

Дослідження статистичних краєзнавчих матеріалів.

Дослідити населення міста, кількість, густота, національний склад, рід занять.

 

3.

Пам’ятники матеріальної культури та мистецтва: архітектурні, храмові споруди краю.

Методика роботи з архітектурними джерелами краєзнавчої інформації.

Архітектурні пам’ятки.

Храмові споруди.

 

4.

Дослідження розвитку освіти і науки краю.

Розвиток освіти краю.

Видатні педагоги.

Науковці-земляки.

 

5.

Дослідження господарства краю.

Промислові підприємства краю.

Екскурсії на підприємства.

Зустрічі з народними умільцями.

 

6.

Вивчення топонімів краю.

Поняття про топоніми, гідроніми, годоніми, їх вивчення.

 

7.

Музеї краю.

Види музеїв.

Знайомство з музеями краю.

Екскурсії до музею.

 

 

 Практичні заняття

 

2 рік

№ п/п

Зміст

Примітка

1.

Дослідження природних краєзнавчих матеріалів.

Дослідити зміну температурних режимів та кліматичних умов на території рідного краю. Скласти порівняльні таблиці (графіки).

Провести екскурсію на метеостанцію.

 

2.

Дослідження статистичних краєзнавчих матеріалів.

Скласти таблиці населення міста: кількості, роду занять та національного складу в ІІ пол. ХІХ – поч. ХХ ст.

 

3.

Пам’ятники матеріальної культури та мистецтва: архітектурні, храмові споруди краю.

Скласти путівник «Архітектурні пам’ятки міста».

Скласти опис «Храмові споруди міста». Оформити фото та відеоматеріали.

 

4.

Дослідження освіти і науки краю.

Продовжити роботу по написанню історії школи.

Зібрати інформацію про відомих педагогів міста.

Завершити дослідницько-пошукову роботу за темою «Стан освіти на Могилівщині в ІІ пол. ХІХ – поч. ХХ ст.» (статистичні дані).

 

5.

Топоніми, гідроніми, годоніми нашого міста.

Скласти топонімічний словник. Оформити фотоматеріали.

 

6.

Ознайомлення з роботою музею. Види музеїв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

download background - скачать фон для powerpoint